Den bedste (glutenfri) pizzabund

Åh hvor jeg savner en lækker, sprød pizzabund! På trods af adskillige forsøg, er det endnu ikke lykkedes mig at finde den perfekte uden gluten. Men denne her, den er faktisk en helt hæderligt erstatning. Den er ikke decideret sprød (kun i kanterne), men brødet virker lækkert brødagtigt; er luftigt og smager som almindeligt lyst pizzabrød.

imageOpskrift på pizzabund til 2 personer:
– ca 250 g ost (kan være i klumper, skiver, revet, etc. Jeg anbefaler gauda, men havarti eller lign. kan også sagtens bruges)
– 4 æg
– 4 spsk HUSK
– 1 dl Pofiber
– 1 tsk godt salt
– 2 spsk glutenfri og smagsfri proteinpulver (fx valleprotein)

Osten blendes til små stykker i foodprocessor, hvorefter æg blandes i. Når massen er ensartet iblandes de øvrige ingredienser. Blend indtil massen bliver nogenlunde ensartet, og uden klumper. Fordel massen på en bageblade. Sørg for at dejen ikke bliver for tynd – stil efter ca 0,5 cm tykkelse. Bag i ovnen i 15 min ved 180 grader indtil bunden er lys gylden. Tag herefter ud, og dæk med en god tomatsovs og den ønskede topping (obs: pas på med at komme for meget tomatsovs på, da den så bliver meget slatten og våd) Bag pizzaen færdig ved 180 grader (ca 10-13 min). Lad afkøle i 5-10 min. Enjoy! 🙂

Tip: hvis du ligesom mig er vild med proscitto-skinke på pizza, så vent med at komme den på pizzaen til EFTER den er færdigbagt. Så smager den langt bedre!

2 Comments

Skriv en kommentar